Waarom Nederland achterloopt op het gebied van persoonlijke levensverzekeringen
Door Jonne, oprichter van VOW
Ik heb de afgelopen drie jaar meer tijd doorgebracht in de wereld van levensverzekeringen dan ik ooit had verwacht. En ik heb één ding heel duidelijk gezien: De Nederlandse verzekeringsmarkt is goed in producten. Maar ontzettend slecht in merken en mensen.
We verzekeren bedragen, geen beloftes
Als je in Nederland een overlijdensrisicoverzekering afsluit, draait het gesprek om één ding: het bedrag. Hoeveel wil je verzekeren? Wat is je hypotheek? Wat is je inkomen?
Dat zijn terechte vragen. Maar ze missen iets fundamenteels. Ze missen de vraag: wat wil jij eigenlijk?
Niet financieel. Maar menselijk.
Wat wil jij dat er gebeurt voor de mensen die van je houden als jij er niet meer bent? Wat heb jij hen beloofd, expliciet of impliciet? Hoe zorg je dat die beloftes worden nagekomen?
Die vraag stelt geen enkele verzekeraar in Nederland. Wij wel.
De markt is gebouwd op angst en complexiteit
Verzekeringsproducten worden traditioneel verkocht via twee mechanismen: angst en complexiteit.
Angst: "Wat als je morgen doodgaat?"
Complexiteit: dikke polisvoorwaarden, adviesgesprekken, medische keuringen en een adviseur die je vertelt wat je nodig hebt.
Beide mechanismen hebben natuurlijk een functie. Maar ze zorgen ook voor iets anders: mensen stellen het uit. Die zeggen "ik doe het later wel" omdat het te ingewikkeld voelt, te duur lijkt of te confronterend is.
En zo lopen miljoenen Nederlanders rond zonder ook maar iets geregeld te hebben. Tel daarbij op dat in Nederland dagelijks een klaslokaal vol kinderen een of beide ouders verliest. En je weet dat er dus dagelijks mensen hier de dupe van zijn. Dat hoeft niet.
In het VK en de VS zijn ze verder
De inspiratie voor VOW komt deels uit het buitenland. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zijn bedrijven opgekomen die levensverzekeringen compleet anders aanpakken. Simpeler, persoonlijker, digitaal. Zonder adviseur, zonder gedoe.
Nederland loopt achter op dit gebied. Niet omdat Nederlanders minder behoefte hebben aan persoonlijke bescherming, maar omdat de markt nooit de stap heeft gezet naar een product dat écht bij mensen past. Voor mensen gemaakt is.
VOW is die stap.
Wat er moet veranderen
Drie dingen die ik zou willen zien in de Nederlandse verzekeringsmarkt:
Lagere drempels, meer toegang.
Een medische keuring hoort niet bij elke verzekering. Voor veel mensen is het een reden om af te haken terwijl ze wel degelijk een goede kandidaat zijn.
Persoonlijker dan een bedrag.
Een overlijdensuitkering hoeft geen anonieme som geld te zijn. Het kan iets zijn wat echt bij je leven past. Iets dat jij helemaal persoonlijk kunt maken.
Transparant over kosten en uitsluitingen.
Geen kleine lettertjes. Gewoon eerlijk vertellen wat er wel en niet wordt gedekt. Dat zijn niet toevallig ook drie belangrijke pijlers van VOW.
Dit is niet "wij van WC-eend"
Ik snap dat dit klinkt als een verkooppraatje. Dat is het niet.
Ik begon VOW niet omdat ik een gat in de markt zag. Ik begon het omdat ik zelf iets wilde afsluiten voor mijn vrouw en dochters maar nergens een product vond dat aanvoelde alsof het voor en door mensen was gemaakt.
Dat zegt iets over de markt. En ik hoop zeker dat VOW daar ontzettend van kan profiteren. Maar ik hoop ook dat meer aanbieders deze conclusie gaan trekken.
VOW is er voor mensen die zelf de regie pakken.
Sluit zelf een belofte verzekering af in 5 minuten, zonder adviseur. Je kan het.
"Kleine letters"
Je hebt het niet 'ergens' geregeld. Je hebt het zelf geregeld.
VOW is er voor mensen die zelf de regie pakken. De informatie in dit artikel helpt je om na te denken over jouw beloftes, maar het is geen persoonlijk financieel of fiscaal advies. Iedere situatie is anders en wetten veranderen.
Jij sluit VOW 'execution-only' af.
Gebruik dit artikel als inspiratie, maar neem je eigen beslissingen. ✌🏽
